onsdag 29. oktober 2008

Rimelig digital fra morgenen av i dag ...

... faktisk, for å si det med Embla:)

Jeg inviterte 9c sammen med 9 d til 1. time i auditoriet der jeg gikk gjennom hovedområdet sammensatte tekster. Videre generelt om opphavsrett og åndsverkslov som "begrensende faktorer" i forhold til kopiering og bruk av tilgjengelig materiale. Før jeg slapp meg mer løs i forhold til gratisprogrammet PhotoStory og nettstedet CreativeCommons.

På 9. trinn jobber vi for tida med massemedier i norsk. For å lære om disse, men også fordi det er en grei innfallsvinkel til sammensatte tekster. Så langt er min erfaring at så lenge elevene får lov til å være aktive utforskere, leverer de også resultater. Jf. den gode timen jeg mimret litt om i går ... Jeg innbiller meg at timen i dag morges ble rimelig god for både elever og lærere.

Nå er det ikke slik at jeg oppfatter meg selv som noen verdensmester verken innenfor massemedier eller sammensatte tekster. Det er nok heller slik at jeg forsøker å "synge med den stemmen jeg har". Likevel har jeg gjort meg noen tanker om behovet for kompetanseheving innenfor for eksempel hovedområdet sammensatte tekster. Det er dessverre ikke slik at tilårskomne fagutdannelser alltid holder mål i forhold til nye læreplaner og nye temaer .. særlig ikke om elevene forutsettes å uttrykke seg digitalt.

Torbjørn

Ingen kommentarer: