søndag 26. oktober 2008

Er det for noe, eller er det for ingenting ....

.... at man snakker med seg selv. I yngre år var det helst slik at det var noe i veien med de som snakket med seg selv. Når en selv er "der" liksom, da er det ikke noe å snakke om ...

Jeg har ofte tenkt på hvordan kulturen i mange fiskerisamfunn har motarbeidet sin egen utvikling og overlevelse ... som når fedre har sagt til sine sønner at dere skal gjøre noe annet når dere blir voksne enn å gå i fiskerbåten. Eller når høvedsmannen har stått i styrehuset så lenge at sønnen er blitt for gammel til å ville lære og føre livsverket videre. Selvsagt er bildet langt mer innviklet og komplekst enn dette, men jeg tror jeg har et poeng, faktisk.

Det er hvertfall et faktum at de aller fleste av mine jevnaldrende også har forlatt heimkommunen. Derfor har jeg ikke så mange utenom egen familie å besøke. Sommerstid er det imidlertid ganske annerledes. Da fylles både de ubebodde og de bebodde husene opp ... nesten hver især med sin dialekt:)

Dette og skiftende vær til tross hadde jeg ei god uke i nord. Svært lite uteaktivitet, men også det var greitt. Det ble ganske mange runder "rundt bygda" med avstikkere til de fleste "sjøene" ... Eidetsjøen, Straumsjøen, Vinjesjøen og Steinesjøen. En tur til Guvåg ble det også, men ingen var å se på min gamle arbeidsplass. Det var i det hele tatt svært, svært stille ...

Mathias var på høstferie i Oslo sammen med sin mor, så Oddgeir og jeg hadde den siste kvelden sammen hos han på Sortland. Det var også det mest praktiske, for jeg hadde fly fra Evenes lørdag morgen kl 0655. Derfor måtte vi også stå opp kl 0330 og var på tur en time seinere. I regn, mørke og en god porsjon vind ... 22 m/sek over Tjeldsundbrua!

Torbjørn

Ingen kommentarer: