onsdag 1. oktober 2008

Om liiivet ....

.... for å si det litt med Odd Børretzen.


Jeg har hatt en rimelig travel høst ... forberedelser, arbeidsdagene i seg selv, etterarbeid, en smule planarbeid, vikartimer, forberedelser til et kurs jeg skal ha 15. om hypertekstfortellinger +++. Men travelheten til tross føler jeg at jeg har gjort en rimelig bra jobb også, faktisk.


Derfor har jeg etter forutgående søknad til timeplanansvarlig inspektør bevilget meg selv permisjon uten lønn 2. og 3. oktober. I morgen kl 0700 går "mitt fly" til Gardermoen og videre derfra til Evenes kl 0900. Jeg har ikke vært i Vesterålen siden i fjor i juli, så jeg ser fram til både turen og oppholdet. Retur igjen 11. oktober.


Jeg har ikke planlagt noe spesielt. Først og fremst skal jeg besøke familien min, foreldre, to brødre, sønnen min og hans famile og kanskje også noen venner. En tur mellom fjæresteinene har jeg for vane å ta ... på en måte det nærmeste jeg kommer barndommen og barndomsopplevelsene. Jeg håper selvsagt også på godt vær og en tur ut i båt sammen med far. Status får komme i ettertid.


Jeg har forresten 8 - åtte - kilo torsketunger liggende i fryseboksen hos mor. De skal jeg ha med meg på returen! Etter planen skulle jeg ha fått dem med en kamerat fra nord på ettersommeren, men pga risiko for tining tok jeg ikke sjansen på det.


Kan hende må man være født og oppvokst mellom fjæresteinene for å like torsketunger? Jeg kjenner mange som oppfyller den forutsetningen, men som likevel ikke kan fordra torsketunger! Det er godt mulig man må være en smule "rar" i tillegg. Uansett ... det er omtrent den beste maten jeg kan få. Om det sier mest om torsketungene eller om meg, overlater jeg til andre å bedømme.


Jeg har flere slike spesialiteter fra nord jeg "bare må ha". Kleppfesk (klippfisk) tilberedt på min egen måte er en annen. Forresten har jeg tre knusktørre fisker liggende i ytterboden. De skal jeg vanne saltet av så snart vanntemperaturen blir passe. Som om ikke det er nok, har jeg noen kilo med saltet, røkt og vakumpakket ishavsrøye på tur i en Norgespakke ... fra Sigerfjorden. Æ gler mæ;)


Jaja, jeg drømte meg litt bort, men det bestemmer man heldigvis selv lovligheten av;) Nå avrunder jeg og avsetter noen minutter til en siste kontroll av "reisegodset" mitt. Det blir særlig tidlig kveld på meg i kveld fordi klokka har termin 04.45, så det så!



Torbjørn

Ingen kommentarer: