torsdag 23. oktober 2008

Både godt og vemodig på samme tid ....

Selv om jeg startet heimefra grytidlig 2. oktober, ble det ettermiddag før jeg var på Straume i Bø .. kl 17.00. Om jeg hadde organisert meg med henting fra Sortland for eksempel, ville jeg spart nesten to timer. Men jeg valgte å reise kollektivt og fikk både sett meg om og tenkt meg om.

Den første følelsen var nok at jeg er nordover for sjelden. En gang pr. år blir for lite tenkte jeg da jeg satt ute i den varmende høstsola på bussterminalen på Sortland! På den annen side blir en nødt til å prioritere når en har familie på ulike steder i landet, så jeg avga ingen løfter til meg selv.

Etter hvert som jeg nærmet meg Bø, merket jeg stillheten stadig mer. For mange er stillhet en drøm, men når stillheten først og fremst oppleves som uttrykk for et samfunn i avvikling, blir den vemodig på samme tid. Prognosene jeg deltok i framskrivingen av som aktiv kommunepolitiker på 1980-tallet, har slått til ... i overkant!

Med dette som bakteppe blir det dobbelt vemodig å registrere motstanden mot oljeaktivitet utenfor Vesterålen ... i all hovedsak målbåret av sjarkfiskeren. Motstanden er så til de grader sterk at det er nærliggende å tro at disse bruker årer eller seil som framdrift ... Jeg skal ikke polemisere, men det er lett å tenke at noen kan ikke ha skjønt noe som helst. Eller er det jeg som ikke har skjønt?

Da jeg gikk av bussen, la jeg de tankene igjen i bussen og ruslet oppover til mor. God og varm mottakelse fikk jeg. Jeg pleier trekke litt i henne om innetemperaturen uten at det har noen effekt:) Hun hadde som vanlig mye godt i kjøleskapet ... særlig setter jeg pris på kjøttrullen hennes.

Neste dag var det å besøke far på Snarset. På en måte ble det en litt uheldig timing fordi han hadde snekkere som skulle utbedre en lekkasje på en yttervegg. Dermed ble to av tre soverom ubeboelige, og jeg ble boende hos mor hele tiden. Han serverer meg alltid "kleppfesk" til middag når jeg er nordover .. to ganger ble det plass til på denne turen. Nydelig mat for meg hvertfall!
I samme åndedrettet får jeg ta med at mor serverte meg "lutfesk" ... også det to ganger på turen min. Det er også en av livrettene mine!

Jeg skjønner at jeg egentlig har mye jeg vil snakke med meg selv om etter denne turen, så derfor avrunder jeg for i dag og fortsetter om en dag eller to:)


Torbjørn

Ingen kommentarer: