søndag 16. november 2008

Som oftest tror jeg det beste ...

For å filosofere litt over overskrifta ... Kan det bety det samme som å ha god tro, være i god tro, være godtroende, ha et positivt utgangspunkt, være tålmodig ... ? Jeg har ingen fasit, men tenker at det handler om noe/litt av det samme ... å være naiv av en eller annen grad rett og slett. For jeg er jo det:)

22. august la jeg båten ut for salg på finn.no. I nesten tre måneder har jeg bortimot daglig vært innom annonsen for å følge med på interessen ... målt i antall besøk. Antall besøkende er i overkant av 2.700, men ikke én eneste har ringt for å melde sin interesse for båten:) Jeg har ikke mistet troen likevel!

Da elevnettet lå nede, ble det stort sett daglig gitt beskjed om at "friskmelding" ikke hadde funnet sted. Jeg var likevel innom datarom med elever for å prøve ut ideer m.v.. Det er hvertfall viktig å bevare troen, tenker jeg. Det er også viktig med en slik egenskap når en arbeider med barn eller ungdom. Læring tar i høyeste grad tid ... laaaang tid.

I voksen alder har det kommet for meg mer enn én gang at de såkalte gode, gamle dager slett ikke var så gode ... hvertfall ikke for de elevene som hadde problemer med lærdommen. Jeg husker fremdeles mange lærerutsagn som aldeles ikke levnet svake elever mye håp ...

Torbjørn

Ingen kommentarer: