torsdag 13. november 2008

Digitalt oppegående igjen ...


En viktig del av variasjonbredden i undervisning/elevaktivitet er dermed på plass igjen. To uker med ustabilt (helt ubrukelig) elevnett var mer enn nok! Jeg håper det blir lenge til neste gang.




Jeg skulle gjerne vært deltaker i et digitalt nettverk der ideer kunne utveksles. Dessverre er jeg ikke det, så derfor blar jeg rundt for å finne ideer til forbedringer av det jeg holder på med. I så måte er en del blogger viktige. Der har jeg hentet tips om gode gratisprogrammer og om hvordan de kan brukes i undervisninga. Så takk til dem det gjelder:)


I norskklassen min er det store individuelle forskjeller mellom elevene med hensyn til faglig ståsted. Selv om det ikke føles umulig å differansiere, kjenner jeg noen ganger på at de som er kommet lengst, tidsvis blir gående på tomgang. For å bøte på dette har jeg innhentet tillatelse fra ledelsen til å kunne sende elever alene til et mindre datarom der de kan arbeide digitalt med nye utfordringer. Så langt har jeg styrt aktiviteten mot sammensatte tekster.


Til uka planlegger jeg å la elever få anledning til å utprøve gratisprogrammet GoAnimate. Jeg tenker at å la elever forsøke å lage en liten animasjonsfilm med utgangspunkt i et tema vi har jobbet med, kan være å lage en nyttig knagg til å "henge lærdommen" på. Vi får se om det lar seg gjøre. Tips om programmet er selvsagt hentet fra fagbloggerne. Jeg har litt "haikerfølelsen", men det får jeg forsøke å leve med.


Torbjørn
PS. Bildet er av elever i "glassgården" første skoledagen nå i høst.






Ingen kommentarer: