tirsdag 4. november 2008

Det er bortimot ødeleggende ...

... når teknikken svikter en. Slik det har skjedd på vår skole i omtrent ei uke nå. På 9. trinn jobber vi med sammensatte tekster i norskfaget. For at elevene skal kunne praktisere "oppskriftene" vi lærere har produsert og gitt inføring i, er vi ganske avhengige av tilgang til PC'er. Første trinn i så henseende er jo å booke datarom som klaffer med timeplanen. Jeg har følt meg aldeles tilfreds flere ganger den siste uka for å ha lyktes med det.



Elevnettet har imidlertid vært så ustabilt at det har vært temmelig umulig å gjennomføre de planlagte timene på datarom. Dermed har lite gått etter planen, og en har måttet ty til B - planene i altfor høy grad.



Når jeg tenker etter, har jeg opplevd flere "digitale nedturer" den siste uka. For det andre er elevnettet sperret for nedlasting av programvare. Og så jeg som sikkert hadde stjerner i øynene da jeg foredro om gratisprogrammet PhotoStory:-/ For det tredje ble GIMP-kurset i morgen avlyst.



For å kunne få til noe likevel har jeg forsøkt å sette meg inn i et annet program ... Jumpcut.com. Jeg ser ikke bort fra at dette kan gjøre tjenesten da det er webbasert og altså ikke behøver å lastes ned. Om bare elevnettet kommer i drift igjen ... Som i livets mange situasjoner ellers: Det gjelder å ha troen!

Men mye energi brennes ... forhåpentligvis for noe:-/

Torbjørn

Ingen kommentarer: