lørdag 20. september 2008

Ukens grensesnitt har vært rimelig analogt ...

Men i grunnen er jeg kjempeopptatt av det digitale grensesnittet, faktisk. Og jeg har planer om å bli mer digital utover høsten. Jeg er altså innom yrket mitt ... det å være lærer.

Denne høsten har jeg vært en smule frustrert. Over utfordringen det er å skulle leve opp til Kunnskapsløftet. Om lærere skulle slumpe til å lese disse linjene, tenker de kanskje .. javel, først nå. Ikke så mye på egne vegne, men først og fremst fordi jeg er hovedlærer i norsk og skal på en måte "se til" at læreplanen blir etterlevd. 10. klassen jeg hadde til nå i vår, skulle som siste kull følge L97.

Men tilbake til det analoge grensesnittet og ukens tema: Lyrikk .... Formidling av Aristoteles' inndeling av dikterkunsten i tre deler +++ Vi lærere har ofte den oppfatningen at en god time er den timen vi har fått gjennomført det vi har planlagt. Altfor ofte glemmer vi at det viktigste er at elevene har en god time!

Jeg innbiller meg hvertfall at begge partene hadde to gode tematimer .... om lyrikk. Ikke minst tror jeg diktet til Gro Dahle falt i smak:

En av disse første sommerdagene
Hvis det er varmt,
vil jeg
gjerne ta deg med
ned til sjøen av ord
og vasse med deg,
snakke
til
jeg glemmer meg helt bort,
kanskje til og med bade.
Da kan ordene
våre
glitre sammen
og etterpå kan de tørke i sola,
mens vi er helt,
helt
stille.

Gro Dahle


At en enkel betraktning
om begrepet
kommunikasjon
kan
sies
så vakkert.


Torbjørn

Ingen kommentarer: