tirsdag 23. september 2008

Det stunder til høstferie ....


Ettersom jeg ikke har vært i nord siden i juli i fjor, må det bli tur den veien i høstferien. Ikke som noen plikttjeneste, for jeg gleder meg skikkelig. Derfor har jeg søkt og fått permisjon 2. og 3. oktober i tillegg til at jeg har fri i uke 41. Har jo vært nordpå flere ganger tidligere i høstferien og har vært heldig med været .. så vidt jeg kan huske. Håper det kan bli slik denne gangen også .. fint høstvær og kanskje en tur på sjøen med far.


Utenom min famile i nord har jeg ingen nære venner der. Å vokse opp i en fraflytningskommune gir gjerne det resultatet. Jevnaldrende spres for alle vinder straks en er ferdig med den obligatoriske skolegangen, så en blir på en måte alene der når en er tilbake på ferie eller lignende. Men uansett blir det koselig med en tur.


Jeg har jo en annen drøm også knyttet mot barndomsområdet mitt: Nemlig å kunne reise nordover sjøveien i egen båt .. ehh, før jeg blir for gammel til det:-/ Derfor har jeg jo forhåpninger også i forhold til egen helse.


Mer presist håper jeg jo å kunne tøffe nordover i ca 7 knops fart i en Nauticat 33. Dette er jo en motorseiler, så det er jo mulig å spe på farta en smule med i strekke seil. Kan hende vil ikke seilene gi større toppfart, men heller bidra til å redusere drivstoffforbruket. Og det er jo en viktig ting å være bevisst på!
Torbjørn

Ingen kommentarer: