søndag 18. januar 2009

Nord-Norge .....

Mor fylte 80 år den 9. januar i år. For å kunne feire litt ble vi for lenge siden enige om at dette måtte skje i romjula .. tirsdag 30. desember på Nittingen. Nittingen er et lite utested på Straume oppkalt etter en grunne som lå i leia inn til Straumsjøen. Grunnen ble forresten mer eller mindre fjernet i 2008 for å gjøre innseilinga tryggere.
Det ble ei fin stund for både familie og venner. På bildet er altså fire generasjoner foreviget: Mathias, Oddgeir, jeg og mor ... i noenlunde arrangert rekkefølge. For min del var det særlig koselig med Mathias som jeg faktisk ikke hadde møtt på nesten halvannet år.
Været er omtrent alltid et tema når nordlendinger møtes, snakkes eller snakker med andre. Jeg har i mange år forsøkt avvenning fra temaet, men uten å lykkes helt. Av helt naturlige grunner tør jeg påstå!
Også denne turen inneholdt mye vær. Landinga på Evenes i "rokk og regn" var en slags kråkeopplevelse. Ellers var det mye vær og allslags vær de fem dagene turen varte. Men heimturen startet i nydelig vintervær og ditto føre. Likevel må en alltid legge inn gode tidsmarginer på turen fra Bø til Evenes ... En trailer på tvers i Kåringen kan være avgjørende for om en skal rekke flyet eller ikke. Omkjøringsmuligheter finnes nemlig ikke.
Det stod ingen trailer på tvers i Kåringen denne gangen, så derfor ble marginen til ventetid på Evenes. Men hva gjorde vel det? Er det rart vi nordlendinger snakker om været .....
Torbjørn

Ingen kommentarer: