tirsdag 24. august 2010

Å bli sett eller sett på ....


Noen ganger føler en sterkere enn andre ganger at en blir sett på. I begynnelsen av ten-årene var jeg på tur ute i marka - enten for å plukke bær eller for å fiske - sannsynligvis var ærendet det første. Plutselig følte jeg veldig sterkt at jeg ble iakttatt og så meg rundt ...

Oppe i et tre satt et kattedyr. Verken da eller senere har jeg vært i tvil om at det jeg så, var ei gaupe. Jeg kjente hårene i nakken reise seg og la av gårde heimover. Ingen fikk del i opplevelsen. Det tok flere tiår før jeg nevnte det for noen. Ikke før andre så gaupe eller spor etter den ...

En sommermorgen i nord var jeg ute for å tømme gruten av kaffekjelen. Også da fikk jeg følelsen av at noen så på meg. Ca 40 meter unna stod en velvoksen elg og tok meg i øyensyn. Ingen av oss følte noen redsel eller uro. Jeg fikk anledning til å hente kameraet og forevige tilskueren. Også senere samme dagen var elgen å se.

Den forsvant først etter at Oddgeir og Mathias kom på besøk med hunden. Da forsvant den og var ikke mer å se denne sommeren ...

Torbjørn

Ingen kommentarer: